close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

גמילה מחיתולים- איך עושים את זה?

מערכת שורשי אייר, תשעה29/04/2015

רעיונות לגמילה קלה יותר מחיתולים...

תגיות:
חיתולים הם פריטי לבוש עשויי בד או ספוג מלאכותי וחומרים פלסטיים נוספים. פריטים מן הסוג הזה חיוניים עבור תינוקות שלא שולטים בצרכיהם, אך משלב מסוים מתחילה מלאכת הגמילה. זו פעולה קשה המייצרת לא מעט תסכול עבור הורים לילדים. הגמילה מהווה צעד משמעותי בהתפתחות הילד והיא מסמנת את המעבר מחוסר שליטה על הגוף לעצמאות והיעדר תלות במבוגרים. הצלחה בתהליך הגמילה משפרת את הדימוי העצמי של הילד ומגבירה אצלו את תחושת הביטחון.

יש כמה טיפים שיכולים לעזור לתהליך גמילה נכון ואפקטיבי. העיקרון החשוב ביותר הוא להקפיד על גמילה המתאימה לקצב ההתפתחות האישי של הילד. אין מקום לבדוק מתי ילדים שונים או אפילו אחים באותה משפחה עברו לסיר ולחיים בלי חיתולים. לכל ילד יש קצב התפתחות אחר, הבא לידי ביטוי ביכולת לשלוט על הצרכים ובהסכמה להיפרד מהחיתולים. הורים צריכים לתת כבוד לקצב ההתפתחות של הילד ולהישאר עירניים אליו.

תמיכה חיובית בתהליך הגמילה
עיקרון נוסף ולא פחות חשוב להצלחת תהליך הגמילה הוא מתן תמיכה חיובית. לא כדאי לנסות לגמול את הילד בעזרת ענישה, הפחדה או חשש. גמילה איכותית נמדדת על פי התמיכה הניתנת מההורים. כל אחד מההורים צריך לשמור על סבלנות ולהראות ביטחון. הורה רגוע מקל על תהליך הגמילה וגם יוצר עבור הילד סביבה נעימה ותומכת.

הילד הוא שותף מלא של ההורים בתהליך הגמילה. השותפות היא אקטיבית וכך ההורים צריכים להתייחס אליה. לא מומלץ לחפש קיצורי דרך או להעדיף תהליך גמילה לא תקין. ילדים חווים את מלוא הרגשות במהלך הגמילה והם עשויים לפתח התנגדות, התאפקות ונזקים רפואיים. מי שרוצה לגמול את הילד צריך לחשוב לטווח ארוך ולהימנע ממסרים סותרים. התיאום בין הגורמים הגומלים חיוני עבור התהליך והוא כולל שיתוף פעולה בין אמא ואבא, המטפלת, המעון וכדומה.

איך יודעים מתי הילד מוכן להתחיל בתהליך הגמילה?
מודעות לשלב בו הילד מוכן לתהליך הגמילה היא חלק חשוב בהצלחה. הסימנים הטובים ביותר למוכנות כוללים יציאות מסודרות, יכולת הבעה של הילד ותגובה להוראות פשוטות. גם ילד המחקה התנהגות של מבוגרים יכול להיות מוכן להתחיל בתהליך הגמילה. סימנים אחרים נמצאים בקרב ילדים שיודעים להוריד מכנסיים ותחתונים בכוחות עצמם, לשבת על הסיר או האסלה ולהצהיר על כך שהם צריכים לעשות את צרכיהם.

את תהליך הגמילה מחיתולים מתחילים כשהילד מוכן ובאמצעות הגברת העניין שלו בסיר. כדאי לשתף את הילד בכל שלבי התהליך, להראות לו דוגמא אישית ולקנות לו ספרים תומכים או תמונות. ניתן לתת לילד לבחור בעצמו את הסיר וגם להשאיר לו זמן להתרגל. תהליך יעיל דורש עקביות ושיטתיות. רצוי להזכיר לילד ללכת לשירותים כל שעתיים-שלוש ואפשר גם להשתמש בשעון מעורר כדי להעצים את החוויה החיובית.
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה